Thursday, March 02, 2006

Дайл-ап или широкополосное подключение?

Jag kände att jag igår hade en hel del gemensamt med Arthur Dent från "Liftarens guide till galaxen" när han får veta att hans hus ska rivas, och att rivningsbeslutet faktiskt funnits tillgängligt i flera månader i ett okänt område, längst ner i ett rum i en källare där trappan är trasig och dörren igenspikad med ett plakat utanpå där det står "varning för leoparden".

Jag gick nämligen och fixade en internetuppkoppling igår och kontoret där ifrågavarande интернет-бизнес (internet business) låg befann sig just på en bakgård som man bara når genom att gå till ett hus som inte finns utritat på kartan och som saknar adress, passera genom detta hus (som verkar ha som enda syfte att inhysa några охраники, vakter, bakom ett skrivbord) för att därefter gå över något som närmast kan likans vid en soptipp, till en nästan osynlig dörr (den var målad i samma gula färg som väggen) som genom en trappa ledde upp till ett faktiskt jättefräscht IKEA-inrett kontor. Kändes som jag a la The Matrix passerat genom någon sorts portal till en annan dimension.

Hursomhelst så var det i alla fall ganska straightforward att fixa en uppkoppling. Fick ett avtal som jag skulle läsa och sen skriva under. Ryssarna verkar i hög grad vara väldigt intresserade av feta avtal. Detta innehöll ca. 20 sidor med text i storlek 8, och med villkor och ansvar och påföljder och dylikt. Antar att det säkert finns de där ute som inte skulle tveka om det fanns ett kryphål att utnyttja. Hur somm helst så skrev jag under det där utan att läsa speciellt noga (nu har jag säkert bundit upp mig på en miljon år och sålt min själ till en oligark) och de sade att min uppkoppling skulle funka efter en timme ca.

Det går 35 timmar. Då kommer nån мудак och fixar kabeln som, oj, de hade glömt sätta i. Typiskt. Men nu är jag i alla fall stolt ägare av en helt egen uppkoppling och kan således spy ut uppdateringar över denna sida. Såvida inte nån 17-årig matematikstudent från MGU kapar min uppkoppling innan vill säga, och försöker hacka sig in på kärnvapenarsenalen via min dator. Alla varnar mig för det. Windows och Bill Gates skyddar mig. Det är jag säker på.

Hur som helst, har massor med uppslag för kvasi-intressanta blogposts och har dessutom nu kamera att fixa bilder med.

En eventuell русский мат-relaterad webordlista kan snart bli verklighet också. Ska bara få igenom mina copyright claims på att all мат ska bli mitt. Vad jag vet är det ingen som äger det, och med tanke på hur mycket мат jag får höra varje dag skulle jag kunna bli rik!

Softa så länge!

markusiryssland@spray.se

0 Comments:

Post a Comment

<< Home