Thursday, February 16, 2006

Back in town

Det ar med en nojd suck av valbehag som jag kan meddela att yours truly antligen ar tillbaka i Moskva for annu en vartermin av galenheter och konstigheter pa Moskvas enda universitet med ett klocktorn.

Grabbade tag i ett nummer av Коммерсант pa vagen hem for att fa en snabb overblick av vad jag missat under den manad jag varit borta: De dar NGOs kommer tydligen fa problem i Ryssland.. Mmmm.... Fast det ar tydligen annu hardare kontroll av dem i Frankrike och Finland men det ar det ingen som har gnallt om... Hmmm..... Blir lattare for utlanningar att registrera sig, blir nu mojligt via post... Ja det kan ju behovas, trevligt, mindre koande... Pravda-byggnaden har brunnit ner.... Ja, battre sent an aldrig.... Ryssarna har tydligen blivit medvetna om sina rattigheter som konsumenter och stamt nat stalle pa 80 miljoner rubel for att det var en rostad mus i deras сухарники... Hmmm luktar Kentucky Fried Mouse om den historien...

Och mitt i dessa funderingar over nutidskunskap sa ramlar tidningen isar. Vad in i helv... Annu en grej att bli kallsvettig av: Tidningar i Moskva ar ju inte IHOPHAFTADE! Det enda som behovts for att jag som lasare av denna tidning skulle fatt en trivsam lasupplevelse hade varit tva haftsift som haller ihop detta kaos av ohanterlig pappersmassa. Men det ar klart. Man far ju tanka pa ekonomin och spara in pa det som ar onodigt. Man KAN ju faktiskt lasa tidningen utan haftstift. Vad man daremot INTE kan gora ar att aka rulltrappa utan att bli kontrollerad av дежурный по эскалаторам som sitter langst ner i ett glasbas vid varenda satans rulltrappa over hela Moskva t.ex. Eller att ga pa gatan utan att den blivit nersprutad med ackligt vitt skummande vatten av nan vidrig tankbil med en kvot over hur mycket vatten som ska spridas over asfalten varje vecka, aven om det sa regnat en hel manad i strack! Eller ga pa en snofri gata utan att den med ett oronskarande gnissel blivit plogad och saltad minst tva ganger, fastan vadeprognosen har sagt att det inte blir nan mer sno forran till nasta nyar!

Galler ju att spara in pa det som inte behovs liksom.

Underbart att vara tillbaka igen.

markusiryssland@spray.se

3 Comments:

At 5:47 AM, February 17, 2006, Blogger Britt said...

men babybabybaby... du kan ju göra bitterbloggen REDAN!! det ska ju till ett par månader till.. allt sånt får du faktiskt kategorisera som charmigt..

Britt/ den förste

 
At 5:42 AM, February 21, 2006, Blogger Moskoviten said...

Jag ar inte bitter. Jag ar bara objektiv. Om jag skulle skriva att allt bara var coolt jamt sa skulle ju ingen ta mig pa allvar.

Sen ar faktiskt irriterande nar tidingarna faller isar.

Men jag ska recensera lite klubbar i dagarna for att hoja stamningen en aning pa bloggen.

 
At 1:11 AM, March 01, 2006, Blogger Britt said...

Nää bäste mr.. nu är jag helt ostolt över din bloggningsfrekvens!! Upp och hoppa..

För övrigt så måste jag påpeka att den ena Gunillan i Gunillakampen är från Årjäng.. Gissa vad.. Det är jag med :).... Interesno!!

Britt/ still number one

 

Post a Comment

<< Home