Wednesday, November 09, 2005

Doden kommer pa besok

Halloween rusade forbi. Togaparty hemma hos mig, vilken hit! Jag hade laddat upp med lite fakeblod (man tuggar lite pa nan rod tablett sa rinner det acklig rod sorja ur kaften), en kycklingmossa och toga. Jag kallar min outfit for Galen Djavulskyckling fran Rom. Man tar det man har i Moskva. kycklingmossan var ett projekt i sig. Tog metron till Черкизовская, (Cherkizovskaya) vilket ar metrostationen efter min, norrut. Det ar bara en station men nar man kliver ut kanns det plotsligt som att man ar utanfor Moskva. Mitt omrade ar anda "stan", men det har ar typisk Moskvaforort. Enorma oppna ytor med enorm betonghus och bazarer langs med gatorna. Massor med trafik pa stora vagar. I allt detta kaos hittade jag min kycklingmossa. Britt var med som mitt stod. Tackar.

Latsasblodet hittade jag i en affar pa Старый Арбат (Staryi Arbat, gamla arbat), Грим Артe (Grim Arte), dar jag fick sta i ko i 30 min. Bara for att fa komma in. Tank er att ni har Buttericks som ska tillhandahalla halloweengrejer till en stad pa 12 miljoner sa vet ni vilket kaos det var. I detta kaos var man ocksa tvungen att springa fram och tillbaka med kvitton pa sant Sovjetvis. "Det har vill jag ha. Fa kvitto pa det. Ga till kassan. Betala. Ga tillbaka med kvitto plus betalningskvittens och fa prylen".

Hur som helst sa funkade inte blodet sa bra som jag hoppats eftersom det forutsatter att man maste dregla for att det ska bli nan vidrig effekt och det ar ju lite ackligt (fast det ar klart efter nan vodka eller sju sa ar det ju ingen som bryr sig). Efter fest hos mig vidare till Propaganda dar de hade lite halloweentema. Sen sushifrukost vid 6.00. Hemma 7.00. Grymt.

Snubblade over an dod kille i Metron vid min station haromdagen nar jag klev ut ur taget. Lite lagom sa dar runt Halloween. Han hade coolat vippen och helt enkelt DOTT i metron, ingen hoppare alltsa. Polisen var dar och antecknade och gjorde nanting obestamt. Doingen lag dar. Polisen antecknade lite och liket lag dar. Och blev overmoget. En av poliserna hade den goda smaken att lagga en plastpase over likets ansikte. Fast det var genomskinlig. Och den blaste bort.

Forsta gangen faktiskt i hela mitt liv som jag sett en dod manniska pa riktigt. Lite labbigt. Helt gra (verkligen askgra) i fargen. Fy fan tankte jag. Annars hade jag snarare tippat att se fler doda manniskor i Stockholms tunnelbana och runt pendeltagen an i Moskvas metro. Typ folk som dott av tristess nar de statt och vantat pa nasta pendel. Eller som bara trottnat pa att vanta pa pendeln och helt enkelt hoppat framfor taget i sin frustration (hoppsan! kom precis pa att det ocksa forutsatter att det kommer nagra tag overhuvudtaget, vilket ar varfor det trots allt ar sa fa sjalvmord runt pendeltagen). Eller som kannt sig helt utblottade av SL:s biljettpriser och dott i hjartinfarkt. Eller som i sin hjarna bara inte forstatt hur SL, som bara har en fjuttig stad pa en enda ynka miljon att ta hand om, inte klarar av att fixa elandet i kommunaltrafiken och dott av en hjarnblodning. Eller som, precis som SL, blir helt chockad av att det kommer sno pa vintern och dor i chock.

Hursomhelst sa ville jag inte sta och glo for lange av radsla for att polisen skulle tro att jag var inblandad pa nat satt sa jag kilade bort fran stationen och hem till mig.

Anja skulle komma forbi mig ca. en timme senare. Hon skulle ocksa komma med metron for en gangs skull och inte med bil. Och vad hander nar Anja kliver ur taget? Hon snubblar over en dod snubbe. En timme har alltsa forflutit och anda ar det ingen som kommit och tagit hand om den stackars person som kilat vidare i metron. Snacka om respektlost. Hemma hade det val tagit max tio minuter sa hade ambulansen kommit och fixat det hela. Men har sitter polisen och antecknar bredvid liket i en timme. De har inte ens funderat pa att flytta pa liket sa folk slipper snubbla och kliva over det nar taget stannar vid perongen. Ibland ar ryssar bara lika flexibla som en titanbalk.

Jaha, annars? Det ar en tjej som stoter pa mig pa gymet. Hon jobbar dar och later mig inte trana i fred. Julia. Jag far sjuk prestationsangest nar hon star bredvid hela tiden och ska prata nar jag typ kor bankpress. Dock har hon tva biljettar till Sverige - Ryssland i hockey i mitten pa december pa Лужники (Luzjniki), OS-stadion, sa jag kanske gar med henne pa det. For hockeyns skull sa klart. Misstanker att det annars ar omojligt att fa biljetter och jag har aldrig varit pa landskamp. Bast om Anja inte vet om det. Ryska tjejer ar ganska svartsjuka, pa det dar gulligt psykmordiska sattet, och dessutom valdigt rivaliserande. Hon kanske skulle ta det pa fel satt. Jag vill ju bara se hockeyn.

Jag var aven pa resort i helgen. Spa. Det var en blandning av sommarkollo och extremt kitschigt Las Vegas-hotell. Anja hade en vaninna som tagit in dar over helgen sa vi akte dit och halsade pa tillsammans med nagra andra av Anjas vanner. Nice mat. Rysk husmanskost. Den har vaninnan hade hyrt en stuga for 7000 $ (for HELA helgen). Hmmm vad sysslar hon med som har sa mycket knix tankte jag. Anja forklarade att hon ar alskarinna at nan stekare som har en massa restauranger i Moskva. Mmmmhmmm...... Ja ja. Det fanns bowling i den har stugan i alla fall sa vi bowlade lite. Anjas andra vaninnna brot en nagel.

Resortstallet ligger vid en liten stad utanfor Moskva dar de tranar Kosmonauter sa vi passade aven pa ett titta runt lite dar. Sag nagra kosmonauter som gick omkring. De sag ut som vanliga manniskor.

Nu har jag redan skrivit for mycket. Chilla!

Mark the Shark

1 Comments:

At 7:53 AM, November 27, 2005, Blogger Britt said...

Men hello!! dalig fart pa din blogg just nu ju :)

 

Post a Comment

<< Home