Tuesday, October 11, 2005

Adios Главное Здание! Fuck off and прошай!

Yes! Antligen har jag flyttat! Bor nu i en soft etta med grymt kok vid Преображенская площадь (Preobrazjenskaja Ploschad') strax norr om centrum. Grymt lage, attonde vaningen, 5 minuter till Metron, och darifran 10 minuter till centrum sa det gar ju asbra! Slipper nu tanter och gubbar pa universitetskampus som alltid ska lagga nasan i blot och halla en under uppsikt hela tiden. Universitetet ar nog det gamla Sovjets starkaste kvarlevande faste. De gamla Bolsjevikanhangarna lever kvar och jobbar dar. De borde val borja droppa av en efter en sa smaningom dock sa den yngre generationen kan ta over. Da kanske det kan bli lite mer normalt och oppet.

Var och scoutade runt lite i omradet idag. Kilade in till ett Фитнесс Центр (Fitness Center) for att kolla pa gym och traningsmojligheter. De hade aerobics och traningpass och sant (inget gym dock). "Jaha, hur mycket kostar det att vara med pa ett bodypump pass da?" undrar jag. "Nej det ar endast for kvinnor" far jag till svar. Pa manga omraden ar de ratt noga med att skilja det som ar manligt fran det som ar kvinnligt. De flesta vodkor och olsorter ar t.ex. "manliga" (Det star sa pa flaskorna) medan manga alkolasker och cocktails ar "kvinnliga". Detta far ju sa klart mig att fa annu storre komplex eftersom jag hellre dricker just alkolask an ol. Kul att sta med en flarra pa nan ferre dar det star "Elegant och kvinnligt". Ar ju inte en given babemagnet direkt.

Lyckades forhandla ner min kursavgift till halva priset (Soft). Saker och ting ar lite mer flexibla har an hemma helt enkelt. Vilket far mig att tanka pa: Dagens Moskvaoverlevnadsdevis!

"Ett nej ar inte alltid ett nej"

Om man lever efter denna lilla visdom kommer man langt. T.ex: Jag stod haromdagen i ko i tva timmar for att fa nat ruttet papper stamplat och underskrivet. Nar jag kommer fram till dorren och det blir min tur sager karringen som jobbar dar att de stanger, kom tillbaka imorrn (underforstatt: kom helst inte tillbaka alls). Detta skulle medfora ytterligare tva timmar i ko, nagot man vill undvika, sa jag sa "Nej jag tanker inte ga forran ni tar hand om det har". Hon sager "Nej". Jag sager "Jo". Hon sager "Nej". Jag sager "Jo". Hon sager "Ok da". Och sa fick jag det gjort ocksa. Asgrymt. Detta gar att applicera pa allt mojligt i Moskva, det mest vasentliga torde vara nar polisen vill att man foljer med till stationen av nan skum anledning. "Nej det tanker jag inte", "Jo", "Nej", "Jo du maste", "Nej det maste jag inte", "Naha, ok da".

Dagens skillnad mellan Moskva och Sverige:

Svensken (d.v.s. jag):Skulle kopa lite ol haromdagen i en kiosk till mig och nagra stycken. Sa jag ber om atta ol.

Ryssen: Nan rysk snubbe bakom mig ber om ol for 20 rubel.

Softa, och glom inte att kolla in fantastiska lankar till hoger. Lagger till fler sen nan gang.

Maila om ni vill: markusiryssland@spray.se

0 Comments:

Post a Comment

<< Home