Sunday, October 09, 2005

Brollop, utgang och notor...

Har en san satans huvudvark. Jag hade i och for sig hort att det dricks ganska ordentligt pa ryska brollop men t.o.m, en hardad KarmaBarbesokare som jag sjalv kunde inte halla jamna steg med de har brollopsfirarna.

Min vision av hur ett ryskt brollop ser ut slogs i spillror igar. Jag hade visualiserat en fem timmar lang sta-session i en ortodox kyrka med en prast som massar och ar lite vimsig av vattenpiperok och rokelse och hej och ha.

Men sa var det inte.

Brollopet agde rum i s.k. sovjetisk stil, d.v.s. ceremonin runt hela aktenskapet kretsar kring att ta sig till registreringskontoret och fa ett papper underskrivet och stamplat. Ett antal ganger. Best man finns inte. Istallet har man "vittne", d.v.s. brudgummens basta polare far helt enkelt vara vittne till att underskrifter och stamplar sker i ratt ordning, pa ratt stalle och vid ratt tidpunkt, liksom brudens vaninna bevittnar brudens stamplar och underskrifter.

Tydligen har man inte brollop i kyrkan. Det ar ratt ovanligt. Om man daremot ar serios med sitt aktenskap sa kan man ga till prallen i kyrkan och fa det valsignat. Och framforallt maste man da vara RIKTIGT SERIOS om man skulle gora en san sak. Annars ar det bara halvseriost. Vilket ocksa forklaras med att begreppen "alskare" och "alskarinna" inte bara ar begrepp i den har stan. Det ar ganska vanligt. Everybody who's somebody har en. Naja jag far grava mer i det dar vid nat annat tillfalle. Jag antar att om gud far saga sitt i det hela sa ska man vara serios, annars far man angra det nar det ar dags att komma till himlen.

Naja vidare till det som ar intressant, d.v.s. sjalva festandet. Sjukt. Var tvungen att halla tal, fastan jag inte ens kande brollopsparet. De anordnade en tavling dar man kunde vinna en vinflaska signerad av brudparet genom att komma pa synonymer till ordet supa (undertecknad fick det till 38 synonymer) och eder van i oster var inte samre an att han drog till med det grovsta och mest opassande ord han kunde, "ebnut"(motsv. pa svenska = "att fullkomligt knulla upp sig i huvudet medelst sprit"), sa jag vann helt enkelt flarran men var da tvungen att saga nat till bruden. Sjukt, men det var tydligen inte helt misslyckat i alla fall. Ursaktade lite for att ryska inte ar mitt modersmal, tackade for gastfriheten och underbart sallskap och gratulerade och lyckonskade paret all lycka och valgang i framtiden. Lyckades dra ner lite fnitter fran nagra tjejer pa andra sidan bordet sa det var nog inte helt off i alla fall.

Mycket dans, karaoke (undertecknad var sa klart med pa ett horn och sjong "la-la-la". Jag kanner namligen inte nagra musikaliska begransningar efter 11 vodkashots) och spexande. Inte helt otippat skulle nagra herrar "visa svensken hur man dricker pa riktigt" (darav de 11 vodkashotsen, man vill ju inte vara oartig). Det utbrot tydligen nat slagsmal ocksa nanstans men jag var som sagt helt inne i att lara mig dricka som en riktig ryss och var inte dar sa jag kunde heja pa.

Nar det hela borjade na slutet tankte varden for festen vara lite sentimental och lasa upp aktenskapsdokumentet (fotnot: alla ryssar har ett s.k. inrikespass som de alltid maste ha med sig. I detta star det om man ar gift, sedan hur lange, med vem, var det ar registrerat o.s.v.), typ: herr bla bla och froken bla bla har idag den bla bla oktober ingatt aktenskap vid reg. kontor nummer 156, bevittnat av herr bla bla och fru bla bla. Bla bla bla bla bla [stampel] bla bla [stampel].

Det blev for mycket for brudens mor som brot ihop i grat. Aven fadern verkade vara lite glansig i blicken. Flickorna runt bordet suckade vallustigt och grabbarna gav brudgummen nagra klappar pa axeln, dunk i ryggen och lite grabbiga lyckonskningar. Sa romantiskt. Har sjalv svart att halla tararna tillbaka nar det borjar pratas om byrakrati och dokument.

Drog till Karma-Bar (igen) efter brollopet med Dima, Tamara och Anja. Tog ett bord med deposition for 3000 rubel, bestallde lite krafs. Festade lite, dansade lite, kakade lite sushi faktiskt, och sen nar det var dags att ga ville jag ha min deposition tillbaka. "Ja tack, det gar bra att bestalla for de 2000 rubel som ar kvar av depositionen" far jag som svar. Jag tanker "Nej, inte nu igen". Forst undrade jag om sjalva ordet "deposition" har olika innebord i Sverige och Ryssland men tankte att nej, de forsoker nog blasa mig. Tjafsade med kyparn, tjafsade med chefen, tjafsade med hans chef och hotade sen att sprida denna skandal pa svenska ambassadens internmail (och det ar manga svenskar som besoker Karma) om jag inte fick mina pengar tillbaka. Sa jag fick mina pengar tillbaka, men vet inte om jag vagar visa mig pa Karma igen. Vet inte om jag vill det heller, det var inte direkt forsta gangen det var tjafs med notan. Kommer aldrig glomma den gangen det stod att vi bestallt 10 flaskor Flagman och 5 vattenpipor. Nar vi dessutom bara var tva personer och utan erfarenhet av ryska brollop. Ganska osannolik bestallning med andra ord.

Ska nu in till centrum och njuta av resten av denna varma, soliga sondag (det ar anda oktober).

Dagens kuriosa: Pa pepsiburkarna och alla andra laskburkar (cola, lipton, 7up bla bla bla) star det i innehallsforteckningen: kolsyrad laskedryck utan alkohol. Jag tycker det ar toppen att de aven anger vad dryckerna INTE innehaller. Visst skulle det kunna handa att man oppnar en cola, tar en klunk och blir RIKTIGT besviken over att den var alkoholfri.

Maila om ni undrar over nagot ryskt eller bara undrar: markusiryssland@spray.se

0 Comments:

Post a Comment

<< Home