Sunday, October 23, 2005

Man far inte vara langsint

Ah, sondag, klockan ar snart fem, har precis atit fukost, dags att gora lite nytta och blogga lite.

Annu en kvall pa Karma igar kvall. Visserligen sa jag val till mig sjalv efter senaste kvallen pa Karma att "Sjalv, ga inte tillbaka till Karma efter det senaste bedrageriet med notan och allt tjafs".

Men men. Karma Bar i Moskva, pa Пушечная Улица (Pushechnaya Ulitsa), AR pa nagot satt Moskva. Pa Karma finns allt som finns i Moskva. Galenheten, trycket, stamningen, det roliga och losslappta, det sexiga. Pa Karma finns aven bedragerier som ocksa ar en (betydande) del av Moskva. Sa nar man varit pa Karma och antingen blivit blast, eller var nara att bli blast, sa tar man inte illa upp enligt nagon form av marknadsekonomiskt resonemang, typ "De forsokte blasa mig. Nu har de forlorat mig som kund". Istallet resonerar man lite ryskt "Vilken tur att jag upptackte att de forsokte blasa mig. Da vet jag att jag ska vara pa min vakt nasta gang jag gar hit". For Karma ar verkligen en bra klubb.

Jag holl lektion i fredags. Finns en grupp studenter pa min fakultet, journalistiska fakulteten, ca. femton stycken, som laser svenska och sverigekunskap. Deras larare, Olga Nikolaevna, kunde inte ta lektionen p.g.a. andra engagemang sa jag hoppade in som vikarie. Var grymt kul sa jag kanske gor det lite oftare, ska undersoka om man kanske kan fa lite knix for det ocksa.

Deras svenska visade det sig var dock inte sa grym (de kunde typ ingen svenska) sa materialet jag hade forberett pa svenska fick bli pa ryska istallet. Gick bra. De stallde mycket fragor, inte sa mycket om det jag hade forberett (om den allmanna svenska synen pa Ryssland och demokratiseringen) utan om mig. "Vilken musik lyssnar du pa? Var bor du? Hur lange ska du vara i Moskva? Varfor valde du ryska? Bla bla bla". Visserligen trevligt att de ar intresserade av mig men lite frustrerande nar man forsoker leda lektion. Man sager "Jaha, finns det nagra fragor pa det jag sagt om Tjetjenienkonflikten?" och far fragan "Hur gammal ar du?". Det ar universitetet det har, men liknar mer en obstinat hogstadieklass.

Har fortfarande inte fatt tilbaka mitt pass fran registreringen sa jag var tvungen att banga pa en utflykt till Archangelsk nu i helgen. Nagra i min gamla korridor skulle aka. Far ta det nan annan gang istallet med nagra andra.

Tiden rinner ivag, ska snart ivag och se "9 рота" (devyataya rota, nionde kompaniet) pa bio. Hostens stora ryska krigsfilm. Har bara fatt bra kritik. Manga stora skadisar ar med. Jag ar taggad.

Skriv till: markusiryssland@spray.se

1 Comments:

At 7:24 AM, June 27, 2006, Blogger Moskoviten said...

Om du inte tycker om det jag skriver på den här bloggen kan du ju läsa någonting mer regimvänligt. Jag kan rekommendera www.kp.ru

Du har väl antagligen själv studerat på MGIMO och vet således inte att Sverige vara neutralt under kriget.

Och jag vet inte hur du kom in på tvångssteriliseringarna, men det har ju verkligen ingenting att göra med posten jag ursprungligen skrev.

Och om du inte vårdar ditt språk kommer jag sätta upp ett idiotfilter som blockerar dina kommentarer. Ska du vara ful i mun så var det på ryska så vi andra kan ta del av det och lära oss något nytt.

Tack,ÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ, för att du läser min blogg.

 

Post a Comment

<< Home