Wednesday, November 15, 2006

Manligt, kvinnligt och ryskt del II

Ryssland toppar ju inte jämställdhetsligan precis. Tillsammans med sitt "klimatuttalande" förvånar President Putin väl knappast någon med denna kommentar:

"Hälsa presidenten, som verkligen överraskade oss" sade Putin om sin israeliske kollega Moshe Katsav, som misstänks för sexuella övergrepp mot tio kvinnor."Vilken kraftfull man han visar sig vara! Han våldtog tio kvinnor — det trodde jag inte. Vi är alla överraskade och avundsjuka".

Läs gärna tidigare bloggpost för lite allmän kunskap om den ryska synen på män och kvinnor http://moskovit.blogspot.com/2006/06/blog-post.html

Många uttrycker oro över att Ryssland, som är en viktig partner vad gäller kampen mot traficking och människosmuggling, har en president med en sådan skev syn på kvinnor. Särskilt en vänsterpartist, som inte är tillräckligt viktig för att komma ihåg namnet på, har uttryckt fasa över detta uttalande och krävt att statsministern fördömer det.

Putin fällde kommentaren i tron att mikrofonen var avstängd till Israels premiärminister Ehud Olmert. Denne replikerade "Om jag var ni skulle jag inte avundas honom". I efterhand påstår presidenten själv att ryska språket är alltför komplicerat och att en översättning av detta "skämt" därför blir fel i utlänningars öron, att "översättningen inte speglar" vad han menade.

Vi här på Moskovitredaktionen beslöt oss för att ge oss på en översättning av detta komplicerade skämt.

Någon nyans i orden "våldtäkt" och "avundsjuk" måste gått oss helt förbi för det blev ändå inte roligt.

Ryska roliga historier har visserligen en tendens att vara helt obegripliga. Ryska män däremot är inte fullt så komplicerade och går att förstå vid enbart ett flyktigt öron- eller ögonkast.

Någon större tilltro till ett vettigt ryskt samarbete i trafickingfrågor bör man nog därför inte ha. Putin lär inte prioritera dessa frågor. Prova med oljeledningar på Östersjöns botten istället så kanske han lyssnar. Eller nä, hann lär inte lyssna där heller. En vacker dag finns den bara där, tillsammans med några ryska plattformar och några fregatter från östersjöflottan.

3 Comments:

At 2:07 AM, January 19, 2007, Blogger stoli7 said...

Denna blogg är något av det mest snedvridna jag läst på väldigt länge om Ryssland.

 
At 6:01 AM, January 19, 2007, Blogger Moskoviten said...

Snedvridna? Det är klart att det jag skriver är väldigt subjektivt, och det kan man antingen hålla med om eller förkasta. Jag antar att du själv har ryskt påbrå?

Det var en retorisk fråga.

Det är sant att kvinnor i många fall har lägre lön än män i Sverige. Jag har aldrig påstått något annat, men trots detta faktum ligger Sverige ljusår före Ryssland vad avser feminism och respekt för kvinnor, och det säger en del om Ryssland. Jag menar, det finns en anledning till att "det täcka könet" fortfarande är ett begrepp som man använder i Moskva. Men det är klart, jag har mestadels varit i Moskva och St. Petersburg. Utvecklingen kanske har gått mycket fortare fram i Murmansk och Ufa? Fast jag tror ju inte det.

Du tycker kanske att Ryssland är mer feministiskt än Sverige?

HAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAH!!!!

Kom med konstruktiv argumenatation istället för att bara säga att allt är dåligt, det är ett så typiskt ryskt karaktärsdrag.

Mvh,

Sweden Playboy

 
At 6:10 AM, January 19, 2007, Blogger Moskoviten said...

Jag glömde ju fråga: Vad var det just du tyckte var snedvridet? Att jag citerade Putins våldtäktsskämt eller hans tal i klimatfrågan?

 

Post a Comment

<< Home