Thursday, November 09, 2006

Погода пиздец

Något håller på att hända med vädret den saken är klar. Men något som faktiskt har hänt varje år är att det alltid kommit snö under senhösten och början av vintermånaderna. Ändå blir alla förvånade. Det har blivit en klyscha vid det här laget att alla utbrister "Nämen, kom det snö i år IGEN?!", precis som att det är ganska uttjatat nu att lokaltrafiken i Stagålm undantagslöst havererar fullständigt och bringar kaos i varje stagålmbos redan hårt prövade små liv. Infrastrukturen suger i den här stan. Ingen lär argumentera emot på den fronten. Kollektivtrafiken i Stagåhljm är anpassad efter mått och planritningar hämtade från Grönköping. Inte konstigt att man därför nästan alltid ramlar av perrongen och ner på de undermåliga spåren på centralen för att det är så trångt.

På denna punkt kan jag på helt, fullt och allvarligt superallvar hävda utan den minsta cynism att vi har mycket att lära av våra slaviska grannar i öst. I Moskva, givetvis.

Moskva rockar när det gäller att ta sig runt i stan. Moskvas Metro kostar i princip ingenting att använda. Den är tillförlitlig, den är snabb, bullrig förvisso men, ärligt talat, det är skönt att inte höra vad alkisarna säger, och den tar dig dit du behöver komma utan avbrott. Inte ens terrordåd förmår stoppa trafiken i mer än ett dygn innan tågen går som de ska igen. Vad skulle hända om någon fick för sig att spränga ett tåg någonstans mellan, typ, T-centralen och gamla stan. Då får man nog räkna med inställd tågtrafik resten av livet. I Hela landet. All tågtrafik i landet går ju genom den s.k. "Flaskhalsen" eller annars trendigt benämnda, klatschiga "Getingmidjan" på centralen. Sprängdåd och sånt där måste ju handläggas på SL vetni, sen ska facket säga sitt, arbetsmiljöverket ska förhandla om räddningsarbetarna får ha kontanter på sig eller inte och sen rullar det på i den sociala bestämmelsejungeln.

Nej, inget stoppar Moskvas Metro. Bussar och spårvagnar går också som de ska. Det händer väl att spårvagnsspåren fastnar ibland men då kliver föraren ut med ett järnspett och fixar till det på ett par minuter. "Järnspett", tänker arbetsmiljöverket, "nä, det låter tungt. Det kan vi inte acceptera", och så står vagnarna där de står medan bilarna bakom skriker "Ну чо бля!?".

Låt oss göra ett vrickat tankeexperiment.

I Stockholm kommer tre centimeter snö plus halka och alla får panik. Debatter om klimatförändringar blir den nya ursäkten till varför alla blev "överraskade" av snön och inte bytte till vinterdäck. "Vadå, det ska ju bli varmare, då är det väl bara att låta sommardäcken sitta på? " Vägverket sitter och pillar sig i naveln i tre snöovädervarningsspäckade dagar innan snön kommer, sen gör de - inte ett jäkla dugg.

I Moskva däremot. Där kan det komma en meter snö på ett par timmar och trafiken påverkas inte nämnvärt av det. Det står nämligen redan stilla. Sa jag att Moskva har kroniska trafikproblem? Nähä. Moskva har kroniska trafikproblem. Det är kö nästan hela dagarna faktiskt. Så om det skulle komma en meter snö på det skulle inte mycket hända mer än att snön begravde eländet och good riddance.

Å andra sidan kan ryska SMHI utfärda snöovädersvarning till, säg, måndag. Plogbilsbrigaden mobiliseras. Sen kommer det, måhända, ingen snö. Plogbilsbrigaden rullar ut ändå. Här ska plogas. Fy fan vad det gnisslar asså. En kolonn med åtta plogbilar rullar förbi, ivrigt gnisslande längs trottoarkanterna, ihärdigt plogande icke-snö. Fan om du kommer i vägen, då plogar vi ner dig i asfalten din JÄVEL!!!

Tankeexperimentet består i att låta arbetsmiljöverket respektive vägverket förfoga över plogbilsbrigaden. Man kan endast spekulera om följderna men följande scenarier är tänkbara:

* Vägverket låter plogbilsbrigaden gå på semester när snön kommer

* Arbetsmiljöverket förbjuder förarna att ha kontanter på sig

Klimatförändringar är ändå bara bogus bullshit. President Putin uttrycker milt sagt mild oro över dessa förändringar. "Ryssland är ju ett nordligt land, en temperaturhöjning på ett par grader skulle bara vara bra för oss. Våra bönder skulle öka sin avkastning och man behöver inte lägga lika mycket pengar på vinterkläder och pälsar." Miljölobbyn har lite att göra där borta, synd att de är portade.

Nä fasen också nu var jag cynisk igen. Fast metron är faktiskt världsbäst och den är snygg också. Och så är det så spännande mössor och hattar i tågen under vinterhalvåret.

Moskovitens top 3 mössor och hattar i Moskvas Metro november - april 2006/2007:

No.1 - Ollonkepsen

No.2 - Den rosa pälsbollen med papegojfjädrar

No.3 - Klassikern, den svarta pälsmössan som inte sticker ner nedanför öronen så att öronen blir först vita, sen blå, sen svarta.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home