Tuesday, June 27, 2006

Сессии, экзамены, зачеты

Den här guiden för studenter i Moskva har inte guidat så mycket i studentvärlden faktiskt. Men nu till något relevant för folk som undrar om tentor och sådant här i Moskva.

Hade min sista tenta häromdagen och tänkte att det vore på sin plats att skriva något lagom dissande om den. Tentamen skulle börjat klockan tio på morgonen i lördags men började i själva verket klockan ett p.g.a. en morgontrött lärare. En försening på tre timmar är icke att förakta och om ingen har ringt Guinness Rekordbok än så gör jag gärna det. Tre timmars väntetid vore kanske ok om det inte vore för att det var nästan 40 grader varmt i korridoren och folk hela tiden sa "hon kommer nog när som helst". Sen var det så klart muntlig tenta. Tillåt mig förtydliga vad detta innebär: Alla elever på kursen ska var och en i tur och ordning förhöras av kursföreståndaren i ca 30 minuter, vilket medför ytterligare väntetid för dem som för tillfället inte förhörs. Underteckand fick komma in till sitt föhör runt tre-tiden. Och då trängde jag mig ändå så gott det gick i kön. Och det var grillning på utantillkunskaper på lagparagrafer. Bara. Det är vad vi här på guiden kallar för en vettig, men framförallt, fullkomligt meningslös tenta.

SU, med tentasalar och skriftliga tentor, wherever you are...

Man väljer så kallade biljetter när man börjar sin tenta. Denna "biljett" har tre kategorier, eller mer begränsade områden inom ämnet ifråga. Läraren kommer ställa frågor på dessa kategorier, men bara efter att du getts möjlighet att förbereda dig i ca. 30 minuter. Alla andra förbereder sig så klart också. Ja detta medför ju naturligtvis ytterligare väntetid. Tentan som jag naivt nog hade räknat att vara klar med runt lunchtid var inte slut förrän framåt fem-tiden. Aktiv, kvalitativ tentatid var alltså 30 minuter av ca. 7 timmar. Jag vet inte varför alla här verkar älska att köa och vänta hela tiden... Under tiden grillas din hjärna sakta i den smältugn som är klassrummet där förhöret äger rum, vilket i sin tur höjer ditt tålamod och tolerans mot dumheter och dessutom gör dig skärpt och fokuserad.

Sen får man i alla fall underskrivet och betyg på en så kallad ведомость (intyg, typ) som sen utgör underlaget för ditt betygsdokument.

Kursarna är hemskt trevliga och hjälpsamma i sina råd om hur man ska bemöta läraren, hur man ska förhandla om sitt betyg o.s.v. Ta del av deras erfarenheter!

Något skumt håller på att hända med klimatet för övrigt. Igår var det snorvarmt med asfalt som man kunde steka pelmeni på - idag åska och disco-blixtar hela dagen med hagelstorm av typen det-regnar-istärningar-som-lämnar-bucklor-på-bilarna-och-mig.

Nästa uppdatering är redan på gång, så stick around.

Tack och hej gåsleverpastej.

Markusiryssland@spray.se

1 Comments:

At 2:31 AM, November 06, 2008, Blogger chooselife said...

jag gillar din sätt att skriva! och det är intressant att se saker som vi har vänjat oss till frånen annan synvinkel. synd att du har slutat med din blog.
hoppas att någon dag jag skriver något liknande om Sverige och svenskar, för ni har massa lika "konstiga" grejor... )

 

Post a Comment

<< Home